Tomáš Gabzdil Libertiny
Nacho Carbonell

opening Saturday February 14, 4 pm

February 14 - April 5, 2009




 

"Bloemenloze bloemenvaas van bijenwas"

door Jeroen Junte
gepubliceerd op 18 februari 2009 in De Volkskrant

ROTTERDAM - Een tafelblad vervaardigd van 22 duizend losse vellen papier – dat klinkt al ongelooflijk. Maar wat The Writing Table van de Slowaakse ontwerper Tomáš Gabzdil Libertiny (29) pas echt bijzonder maakt, is dat deze eruitziet als een doorsnee vergadertafel met het houtfineer en de rechttoe-rechtane poten, die even dik zijn als het blad.

Pas als de vingertoppen over het witte tafelblad glijden, wordt duidelijk dat het tafelblad uit ontelbare stroken papier bestaat. Deze zijn in een ingenieus frame geperst, waar vervolgens de tafel omheen is gebouwd.

Nog fragieler is de schoonheid van The Paper Vase, een vaas die uitsluitend bestaat uit zevenhonderd papiervellen. Deze zijn met transparante houtlijm tot één massief blok verlijmd, waaruit op de draaibank een vaas is gefreesd. Op elk vel staat een identieke zwart wit tekening van een boom; papier is tenslotte een derivaat van hout. Hoe schuiner het papier is afgefreesd, hoe meer de inkt van de tekening zichtbaar is. Zo lijkt het alsof de geest van een boom in deze papieren vaas rondwaart.

De papieren ontwerpen van Libertiny zijn te zien op een duotentoonstelling met de Spaanse ontwerper Nacho Carbonell (28) in Galerie Vivid in Rotterdam. Een voor de hand liggende keuze, want beide oud-studenten van de Design Academy in Eindhoven zijn zeer getalenteerd, maar hun oeuvre is nog te klein om een solo-expositie te kunnen dragen. Al lijkt dat laatste nog slechts een kwestie van tijd.

Vazen van Libertiny zijn aangekocht door het MoMa in New York en Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Carbonell is genomineerd als Designer of the Future door Design Miami, zoals het designpaviljoen heet van ’s werelds grootste kunstbeurs Art Basel. Zijn meubels zijn geselecteerd voor de expositie Design of the Year in het Design Museum in Londen.

Wat beide supertalenten gemeen hebben is een tomeloze fantasie en experimenteerdrift – Libertiny met materiaal, Carbonell met vorm. De Spanjaard ontwierp een waterkoker die met zijn vloeiende vorm doet denken aan een waterdruppel. De vaas is bewerkt met hittegevoelige verf; op verschillende temperaturen worden teksten als Not yet of I’m hot zichtbaar.

Nog speelser zijn Carbonells meubels van papier-maché met een enorme uitstulping aan de zijkant. Wie even genoeg heeft van de overdaad aan informatie kan hierin even de stilte opzoeken. Al heeft deze vlucht natuurlijk iets van struisvogelpolitiek, want buiten gaat de informatiestroom gewoon door. Carbonell speelt met deze tegenstelling door het papier-maché te maken van oude kranten.

Waar de stoelen van Carbonell nog uitnodigen tot gebruik, daar dient The Honeycomb Vaze van Libertiny slechts als sierobject. Vol prachtige symboliek, dat wel. Met behulp van een bijenkoningin lokte de ontwerper een bijenvolk in een aluminium mal met de vorm van een bloemenvaas, waarna de bijen een korf maakten. Het resultaat: een bloemenvaas van bijenwas. Bloemen in deze vaas hoeven zich in elk geval geen zorgen te maken over hun bestuiving.

Dat er geen bloemen in deze vaas kunnen staan, doet niets af aan de zeggingskracht ervan. Handige bloemenvazen zijn er al genoeg. Deze vaas is uniek door de verbeelding van de eeuwige cyclus van leven en voortplanting.


















February 4 - 8, 2009

Object Rotterdam
Las Palmas
International Fair for Autonomous Design

opening Tuesday 3 February, 6 pm

VIVID Gallery presents selected works by:

Atelier van Lieshout
Bas van Beek
Jan Broekstra
Wim Crouwel
Demakersvan
Design Drift
Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe
Jaime Hayon
Richard Hutten
Tomáš Gabzdil Libertiny
Slothouber & Graatsma
Studio Makkink & Bey
Wieki Somers
Lily van der Stokker
Nathan Wierink