Galerie VIVID in collaboration with Arco presents:

Okay London

May 8 - June 26, 2011


opening reception:
Sunday May 8, 4pm

Tomas Alonso
Oscar Narud
Mathias Hahn
Peter Marigold
Shay Alkalay & Yael Mer
Andrew Haythornthwaite
Shai Akram
Hiroko Shiratori
Eelko Moorer
Jorre van Ast

graphic design: Damien Poulain
photography: Lucas Hardonk

Dutch furniture manufacturer Arco recently set up a workshop with designers from the London-based Okay Studio.

The workshop was a logical follow up to the Arco 12 project organised to mark company’s 100th anniversary back in 2005. In 2005 Arco asked 12 young Dutch designers to produce their own designs in response to its collection and the company. Several of the resulting designs were subsequently added to the Arco furniture collection, including the now famous Slim Table by Bertjan Pot. Arco 12 was a very successful project with positive outcomes and Arco has continued to draw on its intensive collaboration with a new generation of talented young designers.

After completing his studies at the Royal College of Art in London, Arco’s new director, Jorre van Ast (born 1980), was himself a member of Okay Studio for several years. “The designers are a group of friends who share a studio and often exhibit together. I knew them all as fellow students. So for me it was simply a logical next step to set up a workshop with them. Obviously I’m in a unique and unusual position, because I am both Arco and a member of the group.”

Ten of the Okay Studio designers were asked to consider Arco’s current production possibilities and to create prototypes in wood that was completely different from the products in the existing collection. These prtotypes of the Arco Okay workshop will be on show at the Galerie VIVID in Rotterdam from 8 May to 26 June.

You are warmly invited to attend the opening on Sunday May 8, from 16:00 onwards.

The exhibition
Okay London is supported by the British Council

Galerie VIVID presenteert in samenwerking met Arco:

Okay London

8 mei - 26 juni 2011

opening:
zondag 8 mei 16.00 uur

Tomas Alonso
Oscar Narud
Mathias Hahn
Peter Marigold
Shay Alkalay & Yael Mer
Andrew Haythornthwaite
Shai Akram
Hiroko Shiratori
Eelko Moorer
Jorre van Ast

grafisch ontwerp: Damien Poulain
fotografie: Lucas Hardonk

De Nederlandse meubelfabrikant Arco organiseerde onlangs een workshop met de ontwerpers van de Londense Okay Studio. Dit als een logisch vervolg op het project Arco 12, dat in 2005 plaats vond ter gelegenheid van het 100 jarig bedrijfsjubileum.
Destijds werden 12 jonge Nederlandse designers gevraagd met eigen ontwerpen te reageren op de collectie en het bedrijf. Diverse resultaten daarvan zijn later opgenomen in de Arco meubelcollectie, waaronder de bekende Slim Table van Bertjan Pot. Het was een zeer succesvol project, met positieve gevolgen en het contact met nieuwe generaties ontwerptalent wordt danook intensief voortgezet.

Arco's nieuwe directeur Jorre van Ast (geb. 1980) maakte na zijn opleiding aan het Royal College of Art in Londen zelf enige jaren deel uit van Okay Studio. "Het is een vriendengroep die samen een studio deelt en die vaak samen exposeert. Alle Okay mensen zijn oud studiegenoten en het was voor mij niet meer dan een logische stap om een dergelijke workshop met ze op te zetten. Ik verkeer natuurlijk in een unieke situatie, want ik ben zelf Arco en tegelijkertijd lid van de groep."

Tien designers van Okay Studio werden uitgedaagd om, op basis van de aanwezige productiemogelijkheden van Arco, prototypes in hout te creëren die totaal anders zijn dan de producten uit de bestaande collectie.
De resultaten van de Arco Okay workshop zijn van 8 mei t/m 26 juni te zien bij Galerie Vivid te Rotterdam.

U bent van harte uitgenodigd voor de opening op zondag 8 mei vanaf 16.00 uur

De tentoonstelling Okay Londen wordt ondersteund door het British Council











Arco workshop
opening VIVID
Arco workshop (selection)














Okay Studio exhibition at Galerie Vivid, Rotterdam

Wallpaper / Malaika Byng

Back in 2005, Dutch furniture manufacturer Arco invited 12 young designers to create a piece of furniture in response to its archives. The Arco 12 project proved a triumph, spawning the multi-award-winning Slim Table by Bertjan Pot among other pieces now in production, so it's no surprise that Arco should bring the format back for the next instalment. And with Okay Studio's Jorre van Ast now at the creative director helm, it seemed only natural that the London-based design collective should take up the challenge.

Situated in a former piano factory in north east London, Okay Studio is something of a creative hotbed. 'Even though the designers work independently, as a group they really bring out the best in each other,' says van Ast. 'They are all former fellow students, so setting up this workshop with them was a logical step for me.'
Thus he transplanted the designers, including the likes of Peter Marigold, Shay Alkalay and Oscar Narud, to Winterswijk in the Netherlands, where they got together to develop ideas and execute them in Arco's furniture factory. This time around, however, he charged the designers (including himself) to create something completely different to Arco's collection - which largely comprises of tables, chairs and cupboards - bearing in mind the capabilities of the brand's production facilities.
Highlights include Raw-Edges' bread box, featuring a knife that acts as a lever. Once open, the box becomes a board and the knife can be pulled out for use. Then there's Peter Marigold's satisfyingly simple foldable table and his magazine rack on wheels that comes equipped with an arm rest for easy reading. The full fruits of the designers' labour are now on show at Galerie Vivid in Rotterdam, alongside a selection of works from their portfolio.

Brood van de plank,

NRC Handelsblad / Marleen Luijt

Tien ontwerpers exposeren in galerie Vivid met materiaal uit de houtfabriek van Arco. Van kapstok annex totempaal tot broodtrommelplank.

Dat het nog niet eerder is bedacht: een broodplank en broodtrommel ineen en bovenop een broodmes in een daarvoor bedoelde uitsparing. Het is ook nog eens een ingenieus ophangsysteem, met een mes dat fungeert als handvat om de doos mee open te trekken. Zo komt het bovenste driehoekige deel – de snijplank –naar voren, van het onderste
driehoekige deel –de opbergruimte –af. Bread Box is gemaakt door het ontwerpduo Yael Mer en Shay Alkalay en is te zien in de Rotterdamse galerie Vivid. Het ontwerp doet denken aan de ouderwetse houten naaidozen die als een harmonica uit elkaar gingen. Die associatie is niet zo vreemd, want de Nederlandse houtfabrikant Arco is de organisator van de workshop voor jonge ontwerpers
waaruit onder meer deze brooddoos voortkwam. De fabrikant maakt van oudsher veel kleinmeubelen, zoals houten naaidozen.
In 2005 vierde Arco zijn honderdjarig bestaan met een project waarbij twaalf jonge Nederlandse designers gevraagd werd met eigen ontwerpen te reageren op de bestaande collectie. Nu, zes jaar later, is er een vervolg. De in januari aangestelde directeur Jorre van Ast (31) nodigde zijn negen oud-studiegenoten van het Royal College of Art in Londen –verenigd in het Londense Okay Studio –uit om in de Arcofabriek te experimenteren met de aanwezige materialen en gereedschappen. Zij kregen slechts één beperking opgelegd: geen tafels of stoelen.
Het ontwerpduo Mer en Alkalay liet zich inspireren door de naaidozen, de andere ontwerpers keken onder meer naar bestaande meubels, puzzelstukjes en tractoren. En het resultaat is net zo gevarieerd. Een sidetable bestaande uit ronde, draaibare lades. Een kapstok annex totempaal. Een verrijdbare armleuning inclusief tijdschriftenrek.
Goed, niet alles is geslaagd. Hiroko Shiratori maakte wel erg simpele tafeltjes en het experiment van Shai Akram om een stuk laminaat te bewerken oogt wat rommelig. Maar met hout kun je heel veel, wil deze expositie maar zeggen. Heel veel moois ook. Nu zijn het niet de minste ontwerpers die Van Ast heeft gevraagd. De meesten van zijn
oud-studiegenoten hebben zichzelf aardig op de kaart gezet. Zo wonnen Mer en Alkalay verschillende prijzen, zoals de Designer of the Future Award in 2009 in Bazel. Het werk van Peter Marigold is de hele wereld over gereisd.
Van Ast zelf –bekend van de handige draaideksels, de Jar tops –exposeerde al in het MoMa in New York en het London Design museum.
De eerste editie van de expositie in 2005 markeert wat Van Ast betreft de koerswijziging die het familiebedrijf is ingeslagen. De collectie is verjongd. „Laat ik het zo zeggen: tot vijf à tien jaar geleden waren de ontwerpers waarmee we samenwerkten mannen van middelbare
leeftijd in zwarte pakken. Dat is nu anders. ”Bovendien leverde de vorige editie ook concreet iets op: een paar producten werden opgenomen in de vaste collectie, waaronder de ‘Slim Table’ van de inmiddels toonaangevende designer Bertjan Pot.
Logische vraag is dan ook: wat wil hij deze keer adopteren? Met dat doel was de workshop niet opgezet, wil hij benadrukken. Maar inderdaad, er zitten verrassende dingen bij. Van Ast vindt het meubel met hendel van Andrew
Haythornthwaite „speels”en de Bread Box van Mer en Alkalay, „biedt mogelijkheden”. Het concept daarvan is ook te vertalen naar bijvoorbeeld een nachtkastje of secretaire. „Ik heb ze gevraagd de ideeën verder uit te werken.”


NRC Handelsblad


invitation

wallpaper.com
 
 
share