China & more
China, omdat Norman Trapman een container vol porselein heeft laten maken in China; more: naast dit werk zijn er meubels te zien van
Arianne van der Gaag en vazen van
Esther Stasse.

Norman Trapman: De titel van deze tentoonstelling CHINA &MORE is ontstaan uit CHINE DE COMMANDE die werd gegeven aan het in opdracht van het westen in China gemaakte porselein.
Dit porselein werd gemaakt in Jingdezhen , 500 km van Shanghai. Jingdezhen is nog steeds de belangrijkste porselein stad in China. Er zijn duizenden bedrijfjes en bedrijven waar vaak nog heel handmatig gewerkt wordt, met enorm vakmanschap. Norman Trapman heeft drie maanden in deze stad gewerkt en in verschillende werkplaatsen monsters laten maken, aangepast en daarna oplages laten maken. Er is een collectie ontstaan die bestaat uit vazen, waarbij sommige met klassieke schildering , tafels, schalen, krukjes en een schemerlampje.

ARIANNE VAN DER GAAG: Maakt meubelstukken, waarin vervreemding een belangrijke rol speelt. Die vervreemding kan zitten in de vorm, maar ook in de functie. Bijvoorbeeld een kast waar geen plaats is om iets in op te bergen.

ESTHER STASSE: Kenmerkend voor het werk van Stasse is dat zij uitgaande van één basis-element verschillende objecten(vazen) maakt. Naast een perfecte uitvoering vindt Stasse de totaalvorm van haar wek het belangrijkst. De laatste jaren gebruikt zij alleen nog maar wit om de aandacht niet af te leiden van de vorm van het object. Zij vindt dat deze zo sterk moet zijn dat elke toevoeging van kleur overbodig is. Dit laatste heeft zij in haar huidige werk nog verder doorgevoerd : de scherf wordt niet meer gesierd door een wit glazuur, maar is alleen nog bedekt met een sinter-englobe, die de kleur heeft van rauwe klei: wat rest is vorm…

23-05 / 27-06 1999

China & More

Norman Trapman
Arianne van der Gaag
Esther Stasse

 
share